Всеукраїнська
ініціатива

Антирейтинг популярних видів кібербулінгу в Україні

У цій статті розглянемо характеристики, яких може набувати кібербулінг, а також складемо антирейтинг популярних видів онлайн-цькування.

Інтернет відкриває дітям широкі можливості для самоосвіти, саморозвитку та спілкування. Але незнання небезпек, з якими діти можуть зіштовхнутися в онлайні, необережне поводження зі своїми особистими даними, роблять дітей більш вразливими в цифровому середовищі. 

Для дослідження  "Попередження та протидія кібербулінгу в дитячому середовищі України"  ми провели опитувань серед вчителів та учнів середніх та старших класів і дізналися, як кібербулінг проявляється в шкільному середовищі. 

У цій статті розглянемо характеристики, яких може набувати кібербулінг, а також складемо антирейтинг популярних видів онлайн-цькування.

Популярні небезпеки в онлайні

В Україні не ведеться статистика стосовно порушень прав дитини в цифровому середовищі, проте дослідження "Попередження та протидія кібербулінгу в дитячому середовищі України"  показує, що підлітки зіштовхуються з дуже різними небезпеками в онлайні. Створення фейкових сторінок, поширення інтимних фото та відеозаписів бійок, тролінг. Це найпоширеніші види кібербулінгу, які виділили автори дослідження, спираючись на матеріали постанов суду щодо булінгу учасників освітнього процесу станом на 1 квітня 2020. 

Більшість опитаних вчителів та учнів розповіли нам, що до найпоширеніших видів кібербулінгу зараховують:

  • зламування акаунтів у соціальних мережах та подальше шантажування;
  • поєднання офлайн-та онлайн-цькування;
  • онлайн погрози життю або фізичним насильством;
  • розкриття адреси проживання, місць позашкільної відвідуваності (гуртки, місця дозвілля);
  • постійне, навіть цілодобове цькування. 

"Мені здається, що булінгу та кібербулінгу стало так багато, що більшість людей і дітей привчилися на це не реагувати. - Розказала нам учасниця опитування, одинадцятикласниця. - Можна просто посміятися з цього з друзями і все припиниться. Я часто зіштовхувалася з булінгом і кібербулінгом, але я не реагувала на це, бо це не має сенсу. Я сумніваюся також, що якщо тебе булять, варто попросити допомоги у друзів. Навряд це допоможе, вони і самі не знають, як вирішити ситуацію".

Для дослідження ми вирішили виміряти поширеність кібербулінгу через практику українських судів у справах щодо булінгу (цькування) учасників освітнього процесу (стаття 173-4 Кодексу України про адміністративні правопорушення). Для цього проаналізували постанови судів, що містяться в Єдиному реєстрі судових рішень за термін від введення в дію закону щодо протидії булінгу (цькування) учасників освітнього процесу (січень 2019-го) і до 1 квітня 2020 року. 

Погрози та принизливі коментарі

Найбільшу кількість протоколів складено щодо погроз та принизливих коментарів, у тому числі через соціальні мережі  - 26. Як приклад, дівчину притягнули до відповідальності за булінг (цькування), який виражався в бійці. У своїх свідченнях вона пояснила, що в такий спосіб захищала свою подружку, якій погрожували в соціальній мережі. 

Інший приклад - справа, в якій студентку медичного коледжу притягнули до відповідальності за фактом булінгу (цькування) із застосуванням засобів електронних комунікацій. Вона написала образливі пости у соціальних мережах проти викладачів цього коледжу.

У 12 протоколах підлітки обвинувачувалися за поширення без згоди фото та відео. Як приклад, справа, в якій хлопець висвітлював у соціальній мережі відео зі своїм однокласником, що було трактовано як сексуальне та психологічне насильство. Матір хлопця притягнули до відповідальності.

До речі, на Національну дитячу гарячу лінію 116-111 теж звертаються з ситуаціями шантажу через поширенням фото. "Дитина може розповісти про те, що є проблема, що її колишній хлопець починає її шантажувати і вона дуже сильно боїться. Мовляв, що в неї узагалі виникають думки про суїцид. Коли ми починаємо розбиратися, що ж такого зробив цей хлопець, досить часто виявляються ситуації секстингу: в нього є її оголені фото, через які і відбувається шантаж дитини" ,  -каже Альона Кривуляк, директорка Департаменту Національних гарячих ліній та соціальної допомоги ГО "Ла Страда-Україна". 

 height=

Вчителі одними з найбільш поширених видів кібербулінгу вважають зйомки одних дітей іншими та монтування фото або відео. Як приклад, унаслідок оприлюдненого в мережі фото з коментарями постраждав учитель, через що він мав труднощі під час влаштування на іншу роботу.

У 8-ми протоколах було зафіксовано поширення відео з бійками або знущаннями. Ось приклад однієї зі справ. Двоє малолітніх хлопців били неповнолітнього. Знімали це на відео та виклали в Instagram. Суд закрив провадження за відсутністю складу правопорушення. В аргументації, зокрема, зазначив: "Водночас з протоколу та матеріалів, доданих до нього, вбачається, що подія, яка відображена у протоколі, сталася одноразово, а тому в даному випадку не може йти мова про цькування або системність знущання, яке визначається поняттям булінг".

Саме поширення зйомок знущань змусили вчителів звертатись до поліцейських за допомогою в проведенні попереджувальних заходів.

Поширення чуток

Зупинемося на ще одній формі, яка згадується в протоколах, - поширення чуток. Хлопець разом зі своїм однокласником створив групу "Модний приговор" в мережі Instagram та Telegram, у яких публікував фотографії, інформацію про особисте життя та персональні дані інших осіб. Фото його знайомої він переслав однокласнику для публікації в мережі. На одній з фотокарток вона була без одягу. Після обговорення діяльності групи з її учасниками, хлопець запропонував вибачитися в групі за її діяльність перед учасниками та видалити всі пости. Суд закрив справу, зобов'язавши хлопця вибачитись.

Опитані вчителі для дослідження "Попередження та протидія кібербулінгу в дитячому середовищі України" теж неодноразово зіштовхувалися з поширенням чуток: "Вони створюють закриті акаунти, наприклад, "заклад такий to secrets file". І в цьому закритому акаунті додають учнів закладу освіти, кидають усякий контент проти дітей, які є непопулярними, чи проти тих, на кого спрямований кібербулінг. У нас була така ситуація, коли ми вирахували адміністратора цієї групи і знайшли цю дитину. При розмові з батьками ми стикнулися з проблемою, що батьки кажуть, що це особиста сторінка моєї дитини, ви не маєте права втручатись, сторінка була закритою. А чому вона може розміщувати цей контент? Тому що вона взяла цей контент з такої ж самої відкритої особистої сторінки іншої дитини". Такий приклад наводить приклад одна з учасниць фокус-групи, але вона не знає, чи хтось відповів за цей випадок.

Яких характеристик може набувати кібербулінг

На жаль, відсутність збору даних не дозволяє оцінити реальний рівень онлайн-загроз. Огляд судової практики з протидії булінгу показує недостатність знань та, як наслідок, недооцінювання впливу, що має застосування засобів електронних комунікацій у ситуації цькування.

Дискусії щодо класифікації видів кібербулінгу тривають, але виокремимо 11 типів кібербулінгу, про які варто знати: 

  1. кетфішинг (catfishing) - обман людей шляхом створення фальшивих ідентичностей у соціальних мережах; 
  2. читинг (cheating)  - обман, пов'язаний з блокуванням вхідних точок у масових багатокористувацьких онлайн-іграх; 
  3. розповсюдження образливих та принизливих або загрозливих повідомлень чи зображень в онлайн-спільнотах; 
  4. флеймінг (flaming) - запальні цілеспрямовані прийоми аргументації у взаємодії, перепалки; 
  5. видавання себе за інших осіб; 
  6. слемінг (slamming) - залучення спостерігачів до булінгу, де вони не виступали ініціаторами; 
  7. реттінг (ratting) - контроль пристроїв жертви без її дозволу, отримання доступу до файлів, шпигування або керування пристроєм; 
  8. розповсюдження чуток і агресія у сфері стосунків, наприклад видалення зі списків дружби або публікація загроз; 
  9. секстинг (sexting)  - розповсюдження образів, що супроводжують сексуальну поведінку; 
  10. шоктролінг (shock trolling) - створення наступальних постів в інтернеті з наміром спровокувати гнів, розчарування або приниження мішені-жертви; 
  11. сталкінг (stalking) - переслідування в мережі або загроза насильством.

У наступній статті ми розглянемо міжнародний досвід попередження та протидії кібербулінгу в дитячому середовищі.

Читайте також: "Що насправді робить кібербулінг небезпечним?"

30.11.2020

Вхід для шкіл